Bērnu sēdeklīši un drošības jostas

drošibas jostaRunājot par automašīnu drošību nereti tiek pieminēta bērnu sēdeklīšu tēma, kā arī drošības jostu vajadzība, kuras noteikti abas ir ļoti plaši diskutētas un zināmas lietas. Tomēr par sliktu jau atkārtot nenāk neko, tāpēc, ja jūs pārvadājat bērnu, kas ir līdz 150 cm augumā, tas obligāti ir jāievieto bērna sēdeklītī, un parasti šim sēdeklītim ir jāatrodas tieši aizmugurējā automašīnas daļā, jo priekšā ir gaisa spilveni, kas avārijas gadījumā var bērnu traumēt. Līdz gada vai divu gadu vecumam prātīgāk būtu lietot sēdeklīšus, kur bērns sēž pretēji braukšanas virzienam, jo šajā vecumā bērna galva ir relatīvi liela salīdzinot ar ķermeni un avārijas gadījumā var rasties dažādas ar šo faktu saistītas traumas. Bet pēc 2 gadu vecuma var pirkt sēdeklīti, kas ir vērst braukšanas virzienā, tomēr drošākā vieta, kur to novietot ir tieši aizmugurējā sēdeklī automašīnas vidū, jo šeit bērns būs pasargāts gan no priekšējiem, gan sānu un arī no aizmugurējiem triecieniem. Bērnu sēdeklīša lietošana palielina jebkura bērna izdzīvošanas iespējas auto avārijā par 71%, kas ir ļoti liels skaitlis, un tāpēc arī šādi sēdeklīši ir jālieto un tas tā ir noteikt pēc likuma.
Runājot par siksnām un kāpēc tad pieaugušajiem tās jālieto, tad ir skaidri zināms, ka priekšā sēdošajiem noteikti ir vajadzīga josta, kas pasargās jūs no traumām un pat no letāliem gadījumiem, tomēr daudzi uzskata, ka aizmugurē sēžot siksnas nav nepieciešamas un tās tikai traucē, bet patiesībā varbūt pat aizmugurē sēdošajiem drošības jostu izmantošana ir svarīgāka nekā priekšā sēdošajiem. Avārijas brīdī aizmugurē sēdošā persona tiks triekta ar lielu spēku pēc inerces uz priekšu, kas nozīmē, ka jā šis cilvēks sēdēs vidū, tad tas lidos cauri vējstiklam, bet ja sēdēs malās, tad ietrieksies priekšā sēdošā krēslā, kas var izraisīt traumas gan priekšā gan aizmugurē sēdošajai personai. Tas nozīmē, ka visiem automašīnas pasažieriem noteikti ir jālieto drošības jostas, pat ja automašīnā ir izvietoti gaisa spilveni, jo ja šīs drošības jostas nedarbotos, tad automašīnās tās netiktu ievietotas. Un pēc likuma ir noteikts, ka visiem transportlīdzekļu pasažieriem ir jābūt piesprādzētiem automašīnās, kurās ir ierīkotas drošības jostas un šī likuma neievērošana var jums izmaksāt pat līdz 30 Eiro un iegūt soda punktus savai braukšanas atļaujai.

Lietas, ko nedrīkst darīt pie Auto stūres

lietas ko nedarit pie sturesVadot transportlīdzekļus mēs nereti darām dažādas citas lietas, ko nevajadzētu pie auto stūres un tas ir no mobilo telefonu lietošanas līdz pat lūpu krāsošanai sievietēm vai pat īsziņu rakstīšanai. Šādas lietas noteikti novērš jūsu uzmanību un jūs nevarat ar 100% lielu uzmanību koncentrēties spēkrata vadīšanai, kas savukārt var novest pie avārijas situācijām. Šeit būs daži apdomi, ko noteikti nevajadzētu darīt pie auto stūres.

  1. Pirmais un visplašāk zināmais lietu kopums, ko nedrīkst darīt pie stūres ir zvanīt pa telefonu, kā arī sūtīt SMS. Abas no šīm lietām traucē jums koncentrēties un it sevišķi īsiņu rakstīšanas laikā jums ir jānovērš skats no ceļa un tātad arī sava uzmanība, kas var beigties slikti, jo neievērojot kādu zīmi, krustojumu vai bedri ir itin viegli nokļūt satiksmes negadījumā. Un pat runājot pa telefonu jums viena roka ir aizņemta un tas nozīmē, ka avārijas situācijā jūs nevarēsit pietiekoši ātri noreaģēt un izdarīt visas nepieciešamās darbības, lai to novērstu.
  2. Nākamā lieta, ko noteikti nevajadzētu darīt ir dažādu dokumentu un savas somas vai maka kārtošana, jo arī šeit jūsu uzmanība ir novērsta un jūs nevarat pilnībā koncentrēties tam, kas notiek uz ceļa. Kārtot automašīnas cimdu nodalījumu un citas vietas ir tikpat ļauni, kā rakstīt īsziņas, tāpēc to darīt noteikti nevajadzētu!
  3. Nākamā lieta, ko noteikti nevajadzētu darīt ir piestrādāt pie sava izskata, jo matu ķemmēšana, lūpu krāsošana un pumpu spiešana noteikti novērsīs gan jūsu uzmanību gan arī neļaus jums ar abām rokām turēt stūri, kā tas būtu jādara. Tieši tāpēc vislabāk šādas skaistumkopšanas un higiēnas lietas būtu atstāt mājām.
  4. Arī Filmu skatīšanās automašīnā ir ļoti slikts paradums, jo skatoties kādā ekrānā jūs noteikti neskatāties uz ceļa un tas nozīmē, ka nevarat pievērst pilnu uzmanību tur notiekošajam. Jaunāko tehnoloģiju automašīnās katrā ir liels ekrāns, kur iespējams skatīties video un filmas, bet tas ka to var darīt nenozīmē ka tas arī jāizmanto, un labāk atstāt filmu skatīšanos kinoteātrim, jo citreiz pat mājās cilvēki tā ieskatās televizoru, ka nedzird neko apkārt, tad domājiet kas notiek uz ceļa šādā pašā situācijā!
  5. Arī lietot internetu telefonā vai automašīnas vadības panelī nevajadzētu. Mūsdienu tehnoloģijas ļauj mums visiem lietot internetu mobilajos telefonos un planšet datoros, bet tas nenozīmē, ka to vajadzētu izmantot un it sevišķi braucot pie automašīnas stūres. Nereti sērfošana internetā ir tik aizraujoša, ka 5 minūtes paiet, kā nebijušas, un iedomājieties, kas notiks, ja jūs sērfojot internetā palaidīsit garām 5 minūtes no autovadīšanas.
  6. Un visbeidzot, lai gan cik dīvaini tas neliktos, bet grāmatu lasīšana vainu tā būtu e-lasītājos vai vienkāršu printētu grāmatu veidolā arī ir ļoti slikts ieradums, ja jūs to darāt pie automašīnas stūres. Tieši tāpēc jums noteikti vajadzētu atstāt lasīšanu mājām vai citām vietām, kur nav nemitīgi jākoncentrējas uz ceļu.

Lūk šīs arī būs galvenās lietas, ko nevajadzētu darīt uz ceļa, un noteikti, ka lasot tās jūs pieķērāt sevi kādā no šo lietu piekopšanas. Mums vienmēr liekas, ka braukt taču ir tik vienkārši, un nevajag nemaz tik daudz uzmanība pievērst ceļam, bet patiesībā tā nemaz nav un jebkurā brīdī var rasties bīstama situācija, kurai nepieciešama pilna jūsu uzmanība. Tāpēc brauciet droši un bez dažādiem laika kavēkļiem!

Mopēda vadītāja apliecība

mopedsBieži vien sabiedrībā ir maldīgs uzskats, kad mopēdiem jeb tā sauktajiem motorolleriem nav vajadzīga vadītāja apliecība un pietiek tikai ar velosipēda tiesībām. Lai gan pagātnē šāda prakse tika piekopta jo pat uz šīm tiesībām bija rakstīts mopēda/velosipēda vadītāja apliecība, tad jau vairākus gadus tas tā vairs nav. Mūsdienās, lai brauktu ar mopēdu ir nepieciešama M (mopēds) klases vadītāja apliecība, kuru drīkst iegūt no 14 gadiem, un kas atļauj vadītājam vadīt motorizētu braucamrīku, kuram motora tilpums nepārsniedz 50 kubikcentimetrus un kura braukšanas maksimālais ātrums nepārsniedz 45 kilometrus stundā. Nokārtojot šādas tiesības jūs varēsit vadīt visus divriteņu, trīsriteņu un četrriteņu spēkratus, kas ietilpst šajā grupā un kuri ir reģistrēti CSDD uzskaitē un kuriem ir veikta obligātā civiltiesiskā apdrošināšana jeb OCTA.

Lai nokārtotu šādas tiesības jums būs jākārto gan teorētiskais gan braukšanas eksāmens un šī otrā daļa ir jaunums, kuru pieņēma 2014 gada 1. janvārī un tas nozīmē, ka vairs nevarēs, kā agrāk nokārtot tikai teorijas eksāmenu un saņemt šo apliecību. Jums būs nepieciešam atbildēt uz 20 jautājumiem teorijas eksāmenā un pēc tam arī kārtot braukšanas eksāmenu, kur pārbaudīs jūsu manevrēšanas spējas un kopējās braukšanas iemaņas, lai noskaidrotu, vai jūs esat gatavs piedalīties ceļu satiksmē. Lai saņemtu šādas tiesības jums būs vajadzīga arī medicīniskā izziņa, kas šo visu procesu uzreiz krasi sadārdzina.

Šādi grozījumi likumā nav domāti, lai ierobežotu motorolleru apriti, bet, lai padarītu šos braucējus un braucamrīkus drošākus, un noteiktu to, ka visiem šiem vadītājiem ir jāiemācās ceļu satiksmes noteikumi, kā arī pašu spēkratu vadīšana tādā līmenī, lai varētu nokārtot šo vadītāja apliecību.

PS: Motorolleriem un mopēdiem arī ir vajadzīga OCTA apdrošināšana, kas daudziem varētu būt jaunums, jo vēl nesen no Latvijā reģistrētiem 20000 šādu braucamrīku OCTA bija tikai 200, bet nu šis skaitlis strauji kāps!

Ugunsdrošība bērniem

uguns drošibaUgunsdrošība ir tā lieta, kas jums saviem bērniem jāiemāca jau no maza vecuma, jo šī nelaime ik gadu prasa vismaz 10 bērnu dzīvības, un pareiza vai nepareiza rīcība šādā situācijā ir kritiska. Nereti vecāki jau no mazotnes bērnus baida ar uguni, ka tā ir ļauna un var nodarīt sāpes, tomēr šis nav pareizais solis, jo brīdī, kad tiešām būs notikusi nelaime bērns visdrīzāk paslēpsies kaut kur nevis centīsies izkļūt no mājvietas, jo viņam būs bail. Tieši tāpēc es ieteiktu visiem vecākiem jau 5 gadu vecumā sākt runāt ar saviem bērniem par ugunsdrošību un, kā izvairīties no šādām nelaimēm, bet arī par to, kā rīkoties tad, ja šāda situācija ir notikusi, gan tas, kas izraisa uguni, gan tas, kas jādara, kad tāda nelaime jau notikusi ir svarīgi zināt, jo var glābt jūsu bērnu dzīvību.

Vispirms droši vien būtu jāsāk ar to, ka jāizskaidro bērniem tas, kā rodas uguns, un kas to izraisa, un tad jāmēģina dot dažādas situācijas, kas varētu būt nedrošas, un kur potenciāli kaut kas varētu aizdegties. Šādas situācijas ir:

  • Spēlēšanās ar šķiltavām un sērkociņiem – Bērniem ir jāsaprot jau no mazotnes ka spēlēšanās ar uguni, kas tiek izraisīta no sērkociņiem vai šķiltavām nav droša un jebkurā brīdī viņi paši var gūt apdegumus, tāpat, kā arī uguns var nonākt saskarē ar citiem viegli uzliesmojošiem objektiem un aizsākt ugunsgrēku.
  • Ar malku kurināma krāsns – Lai gan daudzviet privātmājās apkurē tiek izmantoti vienotie katli, tomēr ir ļoti daudz mājas, kur ir tā sauktās “jotul” krāsniņas, vai vienkārši plītis, kas jākurina ar malku. Šeit ugunij ir jāpiemet malka un jāpieskata tā tāpēc jāizskaidro bērnam, ka bez pieaugušo uzraudzības šīm krāsnīm klāt iet nevajadzētu.
  • Arī svece var būt bīstama – Arī mums tik iemīļotās sveces, ja ar tām apejamies neuzmanīgi var izraisīt ugunsgrēku, tieši tāpēc vajadzētu bērnam paskaidrot, ka ar sveci arī spēlēties nedrīkst un tā vienmēr jānovieto stabilā vietā, kur apkārt nav viegli uzliesmojoši priekšmeti, kā aizkari vai papīrs.
  • Viegli uzliesmojošo vielu bīstamība – Jums jāizskaidro bērniem arī par vielām, kā spirts un benzīns, ka tās ir ļoti viegli uzliesmojošas un ar tām spēlēties nedrīkst. Šeit jūs varat nodemonstrēt, kā deg spirts, vai benzīns un pierādīt bērniem, ka ar šīm vielām bez pieaugušo uzraudzības apieties nedrīkst.
  • Ziemassvētku prieki – Arī Ziemassvētkos, kad mēs dedzinām svecītes un brīnumsvecītes ar tām ir jāapietas uzmanīgi un nekad eglītē nedrīkst likt viegli uzliesmojošus materiālus, kad tur deg svece, kā arī brīnumsvecītes iekštelpās dedzināt nedrīkst!
  • Kūlas dedzināšanas bīstamība – Mums Latvijā katru pavasari ir sērga dedzināt pērno zāli, jeb tā saukto kūlu, un katru pavasari izceļas simtiem un pat tūkstošiem šādu ugunsgrēku, tomēr bērniem ir jāizskaidro, ka šo zāli dedzināt nedrīkst. Aizdedzinot vienu mazu pleķīti tas var ātri izplesties un to apdzēst nebūs iespējams, tāpēc šādi rīkoties nedrīkst.

Kad esat izskaidrojuši saviem bērniem, kāpēc uguns ir bīstama, un kā ugunsgrēks var izcelties jums ir jāpaskaidro, ko darīt ja šāda situācija tiešām notikusi. Vispirms jāmudina bērns necelt paniku un nebaidīties, bet pēc iespējas ātrāk izkļūt no degošā mājokļa vai vietas, lai viņa dzīvībai vairs nedraudētu briesmas. Un tikai pēc tam, kad bērns ir izkļuvis no šīs situācijas viņam uzreiz ir vainu jāzvana jums, ja situācija ir neliela, vai jāzvana glābšanas cienastam uz 112.  Vēl arī jāpamudina bērnu doties pie kaimiņiem pēc palīdzības, jo ne ugunsdzēsēji ne jūs nepaspēs laicīgi ierasties , lai pilnībā minimalizētu radušās sekas.

Kā droši šķērsot gājēju pāreju?

gajeju parejaPašlaik tuvojas vasaras sezona un tas nozīmē skolēnu vasaras brīvlaiks, kas savukārt liek sarosīties mūsu valsts drošības dienestiem ar informatīvajām kampaņām par ceļu satiksmes drošību, un kādā veidā jāšķērso brauktuves. Bērniem jau no agra vecuma vajadzētu iemācīt, kā pareizi ir jāšķērso brauktuve, un ka nedrīkst vienkārši tai skriet pāri kur gan pagadās jo automašīnas tomēr ir bīstamas un ne vienmēr šo transportlīdzekļu šoferiem izdosies laicīgi nobremzēt, lai nerastos ceļu satiksmes negadījums.

Lai veicinātu drošību arī gājējiem ir izstrādāti ceļu satiksmes noteikumi, kas nosaka, ko tie drīkst darīt un ko nedrīkst, tomēr bērniem noteikumus mācīt ir gandrīz bezjēdzīgi jo tikko, kā tos izstāstīsit, tā tie jau būs aizmirsti un vienkārša noteikumu atkārtošana ne pie kā laba nenovedīs, jo bērniem vajag arī saprast, kāpēc tas tā ir. Vislabāk būtu sākt ar noteikumu aizliegumiem un izskaidrot katru no tiem tā, lai bērns saprastu, kāpēc to ir aizliegts darīt, un kas var notikt ja tas tiks pārkāpts:

  • šķērsot brauktuvi ārpus gājēju pārejas, ja ceļam ir sadalošā josla, vai vietās, kur uzstādīti nožogojumi gājējiem vai ceļu nožogojumi – Šis likums nosaka, ka gājēji nedrīkst šķērsot brauktuvi vietās, kur tai pāri ir sadalošā josla ar vai bez nožogojuma, jo parasti šādās vietās tās tiek izvietotas ar nolūku un tieši drošības pēc. Nereti braucot pa šoseju, kur ir šīs sadalošās joslas, kas sadala abās pusēs braucošo spēkratu plūsmas ir redzami cilvēki, kas vienalga skrien pāri šīm joslām un rāpjas pāri žogiem, kur bērni arī redz, ka tas ir normāli. Šādos gadījumos jums uzreiz vajadzētu nosodīt šo darbību, lai bērns redz, ka tas nav pareizi un izskaidrot, ka braucot ar šādu ātrumu notriecot šo gājēju iznākums noteikti vienmēr būs letāls. Bērnam ir jāsaprot šī likuma bīstamība, un kāpēc to nedrīkst pārkāpt!
  • šķērsot brauktuvi ārpus gājēju pārejas, ja ceļam, kur ceļu satiksme notiek divos virzienos, ir četras vai vairākas braukšanas joslas – Šis likums nosaka, ka ja ceļam ir 4 vai vārāk joslas bez gājēju pārejas to šķērsot nedrīkst un tas tiek darīts tāpēc, ka ceļa platums ir pārāk liels lai to ātri varētu pārvarēt un gājējām draud daudz lielākas briesmas nekā vienkārša divu joslu ceļā.
  • iziet uz brauktuves, nepārliecinoties par to, vai netuvojas transportlīdzekļi, aiz stāvoša transportlīdzekļa vai cita šķēršļa, kas ierobežo redzamību – Šis varbūt ir pats nozīmīgākais noteikums, jo daudzi negadījumi notiek tieši gājējiem izejot uz brauktuves, kur skatu autovadītājam nosprosto kāds cits brauktuves malā stāvošs transportlīdzeklis vai cita veida priekšmeti. Šis bērnam ir jāsaprot, ka brauktuvi drīkst šķērsot tikai tur, kur tā ir labi pārredzama un viņam nedraud nekādas briesmas.

Protams jums vajadzētu arī izskaidrot, kā darbojas luksofori un gājēju pārejas, tomēr arī tur ir jābūt uzmanīgiem jo autovadītāji ir dažādi un citi pat šādās vietās gājējus nelaiž pāri, kas ir pretlikumīgi! Bērniem jāsaprot, ka tā ir vienkārši realitāte, tomēr jāizskaidro, ka autovadītāji rīkojas nepareizi!

Velosipēda tiesības

velosipeda vaditaja apliecibaIkdienā braucot ar mūsu iemīļotajiem velosipēdiem mēs pat neaizdomājamie, ka arī šo braucamrīku vadīšanai ir nepieciešama vadītāja apliecība, kuru nokārtot var izejot CSDD  eksāmenu un atbildot pareizi uz tiem sagatavotajiem jautājumiem.  Velosipēdistu vadītāja apliecību, jeb tiesības var iegūt ikviens Latvijas valsts pilsonis, kas nav jaunāks par 10 gadu vecumu, bet jaunākiem bērniem, kas nav jaunāki par 7 gadu vecumu ir atļauts braukt pa ietvi pieauguša velosipēdista vadītāja klātbūtnē. Tas nozīmē, ka līdz 7 gadu vecumam bērni drīkst būt tikai velosipēdu pasažieri, no 7 līdz 10 gadiem drīkst braukt tikai pieaugušo uzraudzībā, bet pēc 10 gadiem drīkst braukt, ja ir nokārtota velosipēda vadītāja apliecība.

Velosipēda vadītāja apliecību iespējams nokārtot ikvienā CSDD nodaļā, uz to iepriekš pierakstoties un kopā ar citiem eksāmena kārtot gribētājiem jums būs 10 minūšu laikā jāatbild uz 10 jautājumiem par velosipēdistu drošību un ceļu satiksmes noteikumiem, kas attiecas uz velosipēdistiem. Eksāmenā jums ir jāatbild pareizi uz vismaz 8 no šiem 10 jautājumiem, lai jums tiktu izsniegta velosipēda vadītāja apliecība, bet eksāmena nenokārtošanas gadījumā jums tas jākārto atkārtoti. Šis eksāmens var tikt kārtot bez maksas pirmo reizi, bet ja jūs to nenokārtojat atkārtota eksāmena cena ir 1.08 Eiro, bet šī eksāmena kārtošanai nav ierobežojumi, tāpēc to iespējams darīt tikmēr kamēr tas tiek nokārtots.

Lai veiksmīgi sagatavotos šim eksāmenam jums ir iespējams pildīt velosipēdista vadītāja testu CSDD mājas lapā, kur to iespējams darīt par velti un neierobežotu reižu skaitu. Vēl jums iespējams arī lasīt likumus, kas tieši saistīti ar velosipēda apliecības iegūšanu un noteikumiem un iegādāties speciāli izlaistu grāmatu, ko piedāvā Zvaigzne ABC un CSDD, kuras nosaukums ir “Ceļā ar velosipēdu”. Studējot visus šos materiālus, manuprāt, visveiksmīgāk ir censties nolikt CSDD mājas lapā esošos eksāmenu un jautājumus, kurus jūs nesaprotat vai izpildāt nepareizi pēc tam uzmeklēt un atrast pareizo atbildi uz tiem.

Lai iegūtu šīs velosipēdu vadītāja tiesības, jeb apliecību jums būs nepieciešams nokārtot šo eksāmenu un jāņem līdzi ir sava fotogrāfija, jeb portreta foto, kas ir 3×4 cm izmērā un ko var dabūt jebkurā fotodarbnīcā un tās maksa nepārsniedz vienu eiro.

PS: Jaunākās izmaiņas velosipēdistu noteikumos nosaka, ka tagad ar velosipēdu pie regulētas gājēju pārejas drīkst pārvietoties braucot, tikai to drīkst darīt tādā pat ātrumā, kā gājējiem, jeb 4-5 km/h ātrumā. Pirms tam noteikumos bija teikts, ka velosipēds ir jāstumj pār šādām pārejām, bet tagad var braukt! Bet tas neattiecas uz neregulējamām pārejām(tādām, kur nav  luksoforu), tāpēc tādās pārejas vēl joprojām velosipēds būs jāstumj.

 

Atstarotājs

atstarotajsAtstarotāji ir tās ierīces, ko CSDD katru gadu mums liek valkāt, kad dodamies ārpus apdzīvotām vietām vai apdzīvotās vietās, kur ir nepietiekams apgaismojums. Šie mazie gaismu atstarojošie priekšmeti mūsdienās ir nopērkami jebkur, bet kāpēc gan tie visiem jālieto, un kādēļ policisti šo atstarotāju nelietošanu pat soda ar administratīvo pārkāpumu soda mēriem? Būtībā atstarotāji ir vienīgā jūsu aizsardzība pret autovadītājiem, kad jūs staigājat pa neapgaismotas brauktuves malu un tikai ar šo ierīču palīdzību autovadītājiem būs iespējams jūs redzēt jau no tāluma.

Kā tad īsti darbojas atstarotāji?

Atstarotāji būtībā ir priekšmeti, kas ļoti labi atstaro gaismu vienā virzienā un tas nozīmē, ka pat spīdinot gaismas avotu pret atstarotāju leņķī tas atstaros šo gaismu vienā virzienā un koncentrēs to, lai šis priekšmets labāk būtu redzams. Atstarotāji paši par sevi nekādu gaismu neizstaro un tie tikai koncentrē un atstaro uz tiem spīdošu gaismu, bet arī ar šādu darbības principu ir gana, lai jūs pamanītu tumsā, jo autovadītājiem braucot pa tumšu vietu ieraugot šādu atstarojošu virsmu noteiksi liksies ka tur kāds ir, un tiks samazināts braukšanas ātrums vai apbraukts nezināmais gaismas avots. Šie atstarotāji strādā pēc principa, kad materiālā ir ievietotas daudz mazi prizmveida gaismu atstarojoši priekšmeti, kuri apkopo gaismu, kas uz tiem tiek spīdināta un tad to raida vienā virzienā. Ir gan cietā, gan mīkstā tipa atstarotāji un cietā tipa, lai gan ir spēcīgāki, tomēr der tikai vienai atstarošanas pozīcijai tāpēc tos labāk ir izvietot uz velosipēdiem, bet mīkstā tipa atstarotāji parasti atstaro gaismu visos virzienos, kuros tie ir saliekti tādā veidā radot pilnīgāku drošību.

Atstarotāji kājāmgājējiem

Kājāmgājējiem valkāt starotājus ir noteikts ar likumu, un tas nozīmē, ka, ja jūs dodaties pastaigā diennakts tumšajā laikā pa neapgaismotu brauktuves malu, tad jums noteikti ir jāvelk kāda veida atstarojošs materiāls. Gājējiem paredzētie atstarotāji ir dažādi un tie var būt sākot no apģērbā iešūtiem līdz pat tādiem, kas ir liekami ap roku vai piekarināmi pie jūsu somas. Visi šie atstarotāju veidi ir pietiekami efektīvi, lai jūs labāk pamanītu tumsā, bet vēl labāk būtu, ja jūs šo atstarotāju izvietotu tajā pusē, kurai pusei tuvāk ir brauktuve. Tas nozīmē, ka ja jūs ejat pa ceļa labo pusi, tad jums vajadzīgs atstarotāju izvietot labajā puse ceļa augstumā vai ap labo roku, lai automašīnas un citi spēkrati jūs labāk pamanītu.

Atstarotāji riteņbraucējiem

Riteņbraucējiem arī ar likumu ir noteikts, ka nepieciešams valkāt atstarotājus, bet šeit parasti tiek izmantoti tieši cietie, jeb cietā tipa atstarotāji. Riteņbraucēji nereti ievieto atstarotājus spieķos, vai zem sēdekļa vai pat priekšā pie stūres, lai tie būtu redzami no visām pusēm. Riteņbraucējiem paredzētie atstarotāji parasti ir daudz spēcīgāki un tiem arī atšķiras krāsas, jo aizmugurē ir jāizvieto sarkanais, bet priekšā baltais atstarotājs, lai automašīnas vadītājs varētu zināt, vai jūs braucat tai pretī vai arī vienā virzienā ar to.